E-learning

Historia i teraźniejszość e-nauczania

Początki e-nauczania w Instytucie Filologii Romańskiej sięgają lat dziewięćdziesiątych i są związane z postacią Artura Gromczakiewicza (1955-2007), wykładowcy języka hiszpańskiego w Instytucie Filologii Romańskiej. Artur  był entuzjastą nowych technologii  i bardzo uważnie śledził wszystkie nowe trendy w glottodydaktyce. Bardzo wcześnie zaczął używać multimediów, zanim te stały się oczywistą pomocą dydaktyczną w nauczaniu języków. A ponieważ miał ciągły kontakt ze światem poprzez swoją ukochaną Hiszpanię (choć nie tylko), podglądał najlepsze wzorce i wdrażał je na własnych zajęciach.

W latach '90, po powrocie ze stolicy Katalonii, Barcelony (Artur uczył tam języka polskiego), zaczął się interesować komputerem jako potencjalnym narzędziem w nauczaniu języka hiszpańskiego. Z jednej strony wyzwaniem wtedy była komunikacja – dopiero rozpoczynała się era internetu – kontakty z rodzimymi użytkownikami języka nie były tak łatwo dostępne jak obecnie, a z drugiej był silny „głód" jakichkolwiek autentycznych materiałów językowych. Było to widać szczególnie na poziomie zaawansowanym; podręczniki do nauki języków romańskich były dla filologów zdecydowanie niewystarczające. Potrzebne były artykuły, ambitne teksty, materiały graficzne i dźwiękowe. Komputer, wraz z rosnącymi możliwościami komunikacyjnymi, wkrótce stał się centrum pozyskiwania, gromadzenia i opracowywania materiałów do nauki języka na poziomie średniozaawansowanym i zaawansowanym a Artur zdołał zarazić swoim entuzjazmem kolegów i niejako przy okazji przekazać studentom umiejętności, które później  zaprocentowały w ich pracy dydaktycznej.

Kiedy na świecie pojawiły się pierwsze platformy e-learningu, a w szczególności te oparte o open source (moodle), Artur Gromczakiewicz, który w tamtych czasach był twórcą i opiekunem strony internetowej Instytutu Filologii Romańskiej, postanowił  rozszerzyć te stronę o profesjonalną platformę e-learningową. Z pomocą wydziałowego informatyka, Łukasza Bieńkowskiego, postawił pierwszy serwer e-learningowy na Wydziale Filologicznym i jeden z pierwszych w całym Uniwersytecie Jagiellońskim (2004).

Platforma moodle, pierwsza platforma zdalnego nauczania w IFR

Korzystających nie było wielu (początkowo to byli studenci uczęszczający na zajęcia Artura i na zajęcia piszącego te słowa), tak więc serwer, choć usadowiony na skromnym sprzęcie wydziałowym, spełniał swoje zadania.

W 2005 Artur Gromczakiewicz, wraz z Romanem Sosnowskim, podjął współpracę z Centrum Zdalnego Nauczania, nowo powstałą jednostką, która początkowo wdrażała pilotażowy projekt oparty o oprogramowanie Blackboard.  Współpraca układała się bardzo dobrze, ale dla wszystkich (i dla nas i dla Centrum kierowanego przez dr Jacka Urbańca) stało się jasne, że zapotrzebowanie na e-learning (zdalne nauczanie) i blended learning (nauczanie mieszane, wspomagane przez platformę) jest tak duże, że licencje Blackboarda nie wystarczą.

Centrum wystartowało z nową platformą opartą na oprogramowaniu moodle czyli na rozwiązaniu, które już kilka lat wcześniej Artur zastosował z powodzeniem w Instytucie  Filologii Romańskiej.  W międzyczasie wykorzystanie platformy e-learningowej w Instytucie tak szybko powiększyło, że wysłużony sprzęt przestał dawać sobie radę w chwilach największego obciążenia. Dlatego platforma Centrum Zdalnego Nauczania stała się dla nas technicznym wybawieniem. Bez żalu przenieśliśmy nasze materiały na nowy serwer a Artur zaczął pracować nad nowymi projektami. Niestety, wkrótce potem, 12 czerwca 2007 roku Artur zmarł po długim zmaganiu się z chorobą.

Obecnie platforma PEGAZ wspomagająca nauczanie jest zarządzana przez Centrum Zdalnego Nauczania http://www.czn.uj.edu.pl/

Adres platformy: pegaz.uj.edu.pl

Dla wszystkich kursów automatycznie otwierana jest strona na Pegazie, powiązana z opisem kursu w systemie obsługi studiów USOS.

Oprócz Pegaza, istnieją też platformy SMOK i Jaszczur, gdzie zamieszczane są materiały do kursów i szkoleń o charakterze otwartym dla szerokiej publiczności.

Obie te platformy oparte na technologii moodle tworzą Jagielloński Kampus Wirtualny.

Strona internetowa IFR na przestrzeni lat